BAB 14 : PENGURUSAN ALAM PEMBELAJARAN


   Keperluan perancangan pengajaran dan pembelajaran adalah untuk memenuhi masa yang diperuntukan menepati kehendak objektif atau matlamat, berkesan sepanjang waktu pengajaran menarik perhatian dan tidak membosankan. Objektif pengajaran terbahagi kepada dua iaitu objektif implisit melibatkan perubahan tingkah laku yang ketara seperti memahami, mengetahui, dan menghargai sesuatu yang telah diajar. Objektif eksplisit melibatkan perubahan tingkah laku yang boleh dilihat seperti menyenaraikan, menjelaskan, memberikan contoh dan menunjukkan cara yang betul terhadap apa yang telah diajarkan. Buku rekod mengajar merupakan buku himpunan pelan tindakan guru sebelum mengajar. Berdasarkan SPI Bil 3/1999. Buku rekod mengajar wajib mengandungi dua perkara penting iaitu Rancangan Pelajaran Tahunan, dan Rancangan berdasarkan taqwim minggu persekolahan. Isi ringkas rancangan pengajaran adalah berdasarkan sukatan  kebangsaan.

   Komponen P&P merupakan elemen-elemen yang perlu diambil kira dalam merekabentuk pengajaran ialah objektif pengajaran, strategi pengajaran yang sesuai, bahan bantu pengajaran, maklum balas pelajar dan penilaian. Sumber-sumber pengajaran dan pembelajaran ialah bahan yang digunakan semasa proses P&P seperti buku teks, buku rujukan, buku latihan, lampiran nota, alat audio visual, LCD, computer atau TV, peta atau gambar rajah, bahan atau alat bantu mengajar menghidupkan suasana pembelajaran. Proses P&P bermula dengan Pelaksanaan P&P Set Induksi yang merupakan angkah permulaan dalam proses P&P. Tujuannya adalah untuk menghasilkan aliran pemikiran dan meransang minat pelajar. Teknik yang digunakan ialah soalan, kejutan, kaitan dengan pelajaran lalu, isu semasa yang berkaitan, gambar atau bunyi. Seterusnya, Perkembangan P&P iaitu penyampaian isi pelajaran. Teknik penyampaian guru dan teknik Menyoal digunakan pada tahap ini. Penggabungjalinan, penyerapan, pengukuhan dan pengayaan turut dilaksanakan. Pemulihan dan penilaian dilaksanakan berdasarkan hasil pembelajaran murid.

     Program Praktikum bermatlamat untuk melaksanakan amalan latihan pengajaran dan pembelajaran di sekolah dalam situasi sebenar. Program Praktikum juga menyediakan peluang kepada guru pelatih mengaplikasikan ilmu. Program Praktikum menyediakan peluang bagi guru pelatih mempraktikkan teori pengajaran dan pembelajaran yang telah dipelajari di UPSI. Program Praktikum UPSI bertujuan memberi peluang kepada guru pelatih untuk:
  •     mengamalkan kemahiran dalam merancang
  •       mempraktik pelbagai pendekatan, kaedah, strategik dan teknik pengajaran dan   pembelajaran
  •      memajukan pembelajaran guru pelatih
  •      mengalami suasana interaksi dengan anggota-anggota lain
  •     membina kecekapan, sikap, personaliti, keyakinan diri
  •     meningkatkan penilaian kendiri
  •     mengaplikasikan kemahiran merancang dan menjalankan kegiatan ko kurikulum;
  •    menambahkan pengalaman dan kecekapan.


CABARAN YANG DIHADAPI OLEH PULAMI
       Faktor masa (Proses pelajar mencari sekolah dan ditolak disaat akhir)
     Pelajar tidak memperoleh sekolah yang dingininya dan berdekatan dengan kampung halaman semasa tempoh Latihan Mengajar.
        Sekolah menolak penempatan PPG


https://drive.google.com/file/d/1qKfrVnbz1ubqGOJFb6pB5gQbtK8oNpYu/view

https://drive.google.com/file/d/1eRl7ePxnsuBnRHUu4f40CmddnI9c0NyW/view

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

BAB 10 : PENGURUSAN PELBAGAI BUDAYA

BAB 5 : PENGURUSAN MURID

BAB 11: PENGURUSAN KOKURIKULUM DI SEKOLAH